Homepagina > Ingrediënten > Vruchten > Fruit > Aardbei [Fragaria virginiana]

Aardbei [Fragaria virginiana]

dinsdag 4 mei 2004, door wim

De gekweekte aardbei kent iedereen. De veel kleinere bosaardbei is de Fragaria vesca, die ook een veel sterkere smaak heeft en ook wel eens in de handel te vinden is. Een grotere variant van de bosaardbei heet Fragaria moschata. Die is echter heel zeldzaam, zowel in de natuur als in kwekerijen. Nog zeldzamer is Fragaria viridis, de heuvelaardbei.

Aardbeien

Bosaardbeien worden in de natuurgeneeskunde gebruikt voor hun ontstekingswerende eigenschappen. De bladeren worden gebruikt voor thee (30 g bladeren per liter water) bij aandoeningen van urinewegen, nieren en darmen.

Je kan ze vers eten, met suiker of slagroom, maar je kan er ook confituur van maken. Aardbeiencoulis wordt ook veel als saus bij desserts geserveerd. Er wordt ook vruchtenwijn van gemaakt. Aardbeien rijpen na de oogst niet meer na, zoals de meeste andere vruchten. Dit noemt men "niet-climacterisch fruit".

Aardbeibladeren waren vroeger ook een kruiderij, zoals je in dit recept voor kip met aardbeibladeren kan lezen. Het was ook vroeger echter maar een plaatselijk gebuik, o.a. in de Kempen.

Aardbeien zijn eigenlijk geen vruchten, maar schijnvruchten. De kleine bruingroene stipjes op de aardbei zijn de eigenlijke vruchtjes, maar die kan je niet gebruiken om bv. te zaaien, want ze hebben geen kiemkracht. Aardbeien worden dan ook altijd vermeerderd door het overplanten van de uitlopers.

Aardbeien bevatten 60 mg vitamine C per 100 g, 0,06 mg beta-caroteen, 0,08 mg vitamine B1, 0,07 mg vitamine B2, 50 microgram B6 en vitamine K, suikers, citroenzuur, etherische olie, tannine, salicyl- en kiezelzuur. Ze bevatten ook veel mineralen: Ca, Fe, P, Na en S en vooral veel kalium. Ze leveren ongeveer 100 kilojoule aan energie op.

De aardbei is volgend de Vlaamse overheid belangrijk genoeg om er een hele site aan te wijden.

1 Bericht

Dit artikel beantwoorden