Homepagina > Je bent wat je eet > Natuurlijke voedingscomponenten > Alanine

Alanine

maandag 31 oktober 2011, door wim

Alanine komt van nature in ons lichaam voor in twee groepen: alfa- en beta-alanine. Het is geen essentieel amino zuur in die zin dat er geen enzymen of eiwitten uit gemaakt worden. Het wordt gemetaboliseerd tot panthoteenzuur, carnosine en anserine met als uiteindelijk afbraakproduct azijnzuur. Azijnzuur is samen met melkzuur een afbraakproduct dat vooral fysische presataties beïnvloedt. Teveel azijnzuur in je spieren doet ze verkrampen.

Bij een tekort van carnosine en anserine in je spieren, functioneren deze niet meer optimaal. En vermoedelijk hebben ook de hersenen deze stoffen nodig, maar de precieze metabolisering in de hersenen is nog niet helemaal ontsluierd.

Niet alle effecten van deze stoffen zijn al bekend. Zo zou een autist beter functioneren in de maatschappij bij toediening van extra carnosine. Er is ook onderzoek dat doet vermoeden dat een hoog carnosine niveau de groei van kankercellen zou vertragen. Maar ander onderzoek duidt dan weer op een verkleining van de Hayflick limiet, wat veroudering en de groei van tumoren zou versnellen.

- Panthoteenzuur is vitamine B5.

- Anserine is een di-peptide met sterke anti-oxidatieve werking die gebruikt wordt in onze spieren en hersenen. De stof voorkomt vermoeidheidsverschijnselen en is daarom nogal bezig aan een carrière in de hype molen. Sporters en bodybuilders zien er een legale vorm van doping in. Maar omdat anserine niet als dusdanig in de handel is, is de reputatie overgegaan op alanine.

- Carnosine of beta-alanyl-L-histidine is ook een di-peptide met sterke anti-oxidatieve werking dat zowel in de spieren als in de hersenen voorkomt. De anti-oxidant werking is echter maar één vijfde van die van anserine. Een tekort ervan zou sneller doen verouderen en bij mensen met de oogaandoening cataract (grauwe staar) zou een tekort vaak voorkomen. Je vindt deze stof ook vaak in cosmetica, anti-rimpelcrèmes, bv. Vegetariërs vertonen vaak een te laag carnosine niveau, maar enig nadeel op hun gezondheid is nooit aangetoond. Er is ook niet veel onderzoek naar gebeurd, want de meeste onderzoekers tonen meer interesse in de verouderingsremmende eigenschappen.

Algemeen gesteld is het nemen van extra alanine niet meteen voor iedereen aan te raden. Er zijn mogelijk nadelen aan en de voordelen zijn niet precies genoeg in kaart gebracht. En iemand met een gezonde, gevarieerde voeding heeft er geen baat bij.

Dit artikel beantwoorden