Homepagina > Het doel van Objectief.be > Blog > Artificiële intelligentie

Artificiële intelligentie

vrijdag 11 februari 2005, door wim

Hits en belletjes

Wetenschappers van de Universiteit van Sevilla in Spanje, hebben Artificieel intelligente herkenningssoftware ontwikkeld die vrij algemeen kan "getraind" worden om dingen te herkennen waarvan je ’t niet zou verwachten.

Reeds midden 2004 stelden ze een programma voor aan de muziekindustrie, dat nieuwe deuntjes kan analyseren en "voorspellen" of ze een hit gaan worden. Ik was mijn redelijk sceptische zelf toen ik het las, maar de realiteit is weer sterker dan science-fiction. Bijna alle grote muzieklabels hebben de software gekocht en ze zijn er allemaal zeer tevreden over. De eerste hits zijn al op de markt, alhoewel de woordvoerders van de labels zich daar verder over in stilte hullen.

En nu zijn ze er weer. Dit keer hebben ze hun systeem voorzien van scheikundige analyse apparatuur en kunnen ze het verschil tussen echte Champagne, Cava en andere schuimwijnen meten. Als ze dit even goed doen als met muziek, zal de Champagne en Cava gemeenschap hen eeuwig dankbaar zijn, want eindelijk zal van hetgeen in de fles zit, onomstotelijk kunnen vastgesteld worden of het echt is.

Vermits vervalsing van voedsel terug toeneemt, is dit geen slecht nieuws. Of de muziek op de radio er zal mee verbeteren is nog maar de vraag. Wij zijn weer iets zekerder dat onze duurbetaalde Champagne en Cava tenminste "echt" zijn. Laat die spanjaarden nu ook nog eens "lekker" definiëren...

Dit artikel beantwoorden