Homepagina > Ingrediënten > Groenten > Kool > Bimi™ [Brassica oleracea var. Sakata]

Bimi™ [Brassica oleracea var. Sakata]

dinsdag 6 januari 2009, door wim

BIMI™ is een groente met een "TM", een Trade Mark. Ze is dus geregistreerd eigendom van Sakata, een Japanse multinationale zaadleverancier die deze groente in Europa begin 2008 in de UK lanceerde. Daarna was in juni Nederland aan de beurt en ondertussen ligt ze, na de Scandinavische landen hier ook al in de supermarkt. In Japan en de USA werd ze al eerder geïntroduceerd. Groenten hebben dus ondertussen al wel een merknaam, met fruit was dat al jaren een doodgewone zaak.

Delhaize heeft Bimi in de rekkken, maar niet op hun website. Rond het jaareinde was de Bimi er ingevlogen uit Kenia en verpakt in een duopak met sperzieboontjes voor 3,5 euro.

Bimi {JPEG}

Het is een kruising van twee koolsoorten: broccoli en Chinese stengelkool. Een wetenschappelijke naam voor deze koolvariëteit is er nog niet, dus heb ik die maar zelf verzonnen. Bimi wordt vooral in Afrika gekweekt, want ons klimaat is er te koel voor. De teelt is ook arbeidsintensief. De stengeltjes met bloemknoppen worden met de hand geknipt, verpakt en vervolgens ingevlogen. Kenia, Zimbabwe, Marokko horen tot de producenten.

De smaak neigt volgens de marketeers eerder naar asperges. Helemaal ongelijk hebben ze er niet mee. Eerder groene asperges dan de witte inlandse variant. Toch meer kool- of broccoliachtig, dan witte asperges dus. Maar smaak heeft deze groente zeker. En werk of afval komt er niet bij kijken, ze kunnen zo de pan in. De consument zal ze dan waarschijnlijk wel smaken.

Bereiden van Bimi zou quasi iedereen moeten lukken. Blancheren en wokken, gewoon wokken, koken, bakken, frituren, het kan allemaal. Ook wat betreft smaken palet is er geen probleem. Het combineert met heel veel groenten en kruiderij. En het hoeft niet eens veel kruiderij.

Deze groente klopt volgens Sakata alle andere als het gaat om het aantal en het gehalte aan interessante stoffen. Maar cijfers daarover geven ze niet. Hun website is eerder leeg te noemen, zelfs.

"Eén portie bimi geeft drie keer zo veel vitamines als de meeste andere groente", claimt Sakata. Het bedrijf baseert zich hiervoor op voedingsdeskundige Patrick Holford, oprichter van het Britse Institute of Optimum Nutrition, die de groente regelmatig aanprijst op TV. "Bimi is de supergroente van de eeuw. Als Popeye vandaag zou leven, zou hij Bimi eten en geen spinazie", aldus Holford. Hij baseert zich daarvoor op analyses die Sakata zou hebben laten uitvoeren bij de Camden University. Maar deze auteur van meer dan 35 boeken, waarvan eentje meer dan 500.000 exemplaren verkocht, beweert ook dat AIDS beter kan behandeld worden met vitamine C dan met AZT. En dat is, op zijn zachtst uitgedrukt, zeer zeer twijfelachtig. En dat is zeker niet het enige "controversiële" standpunt dat hij inneemt. Zo beveelt hij ook een amulet (met een electronische chip) aan dat beschermt tegen electro-smog. Ook Camden University is niet meteen een instituut dat boven elke vorm van verdenking verheven is. Het is een rijkeluis’ universiteit. Wie kan betalen, komt er zonder al te veel problemen aan een ronkende titel. Misschien geldt dat ook voor studies?

NOTA 14/8/2013: De site van bovenstaande "universiteit", "camdenuniversity.org", is niet meer online. Ze is echter terug te vinden onder een aantal andere nieuwe domeinnamen.

Bimi zou ruim een derde van de dagelijkse behoefte aan foliumzuur (vitamine B) en 100 procent van je dagelijkse dosis vitamine C leveren. Ook zou het tien keer zoveel vitamine E als bijvoorbeeld erwtjes bevatten. Daarnaast zouden er ook nog gezonde omega 6-vetten inzitten. Bimi blijkt dan ook nog veel glucosaniden en isothiocyanaten, waaronder sulforaphaan te bevatten. Glucosaniden en isothiocyanaten zijn twee paradepaardjes van de supplementen leveranciers. Ze zouden kanker voorkomen en zelfs bestaande kankers terugdringen.

Als dat allemaal klopt, waarom dan niet gewoon de cijfers vrijgeven? Openheid is misschien nieuw voor een Japans concern, maar nu riskeren ze heel wat achterdocht te kweken bij sommige consumenten. Wat betekent "Tien keer meer dan erwtjes"? Niet meer dan "Een tijger in je tank" en meer van dat soort inhoudsloze slogans die de marketeers in de loop der jaren bedachten, vrees ik.

Dit artikel beantwoorden