Homepagina > Het doel van Objectief.be > Blog > Trends en evolutie, 2011

Trends en evolutie, 2011

dinsdag 1 november 2011, door wim

Trends en evolutie zijn twee verschillende dingen. Evolutie gaat traag maar zeker, trends komen en gaan tamelijk snel.

Een leidraad doorheen dit alles is de wereldwijde afwijzing van de globalisering. Niet alleen door protest, bezetting van stadspleinen en dergelijke, maar ook door verschuivende consumptie patronen.

Er is interesse voor de eigen, traditionele keuken, zonder daarom exotische keukens af te wijzen. Waar bv. Japan in ’t verleden trendy was, is dit nu Korea.

Evolutie

Voeding als medicijn

Je bent wat je eet is een boutade. Maar eentje die tot op zekere hoogte waar is. Meer en meer consumenten lopen weg van de voedingsadditieven zoals bewaarmiddelen en kleurstoffen en omarmen bio. De echte kennis is er voorlopig nog niet echt, maar de interesse in het onderwerp taant niet en dat is natuurlijk zeer positief.

Bigger is better... Voor de fabrikant

De evolutie in de industriële voedingsmarkt is er nog steeds één van globalisering: meer "convenience food", langere bewaartijden, meer kant-en-klaar maaltijden. Toch is ook daar een bewustwording aan de gang, zij het eerder langzaam. Het is niet omdat je een multinational met een groot marketing budget bent, dat je de consument eender wat kan aansmeren. Het Bimi debacle is daar een mooi voorbeeld van. De verkochte porties worden ook kleiner. Of dit gedreven wordt door bezorgdheid voor de lijn van de consument of door een poging meer te verkopen, is me niet duidelijk.

Nieuwigheden zullen het altijd blijven doen

Ook komen er steeds meer "novelty foods" op de markt: Ersatz kaviaar zoals Cavi•Art en aanverwanten. Van soya producten wil de industrie nu ook naar gewassen zoals lupine die in ons klimaat beter gedijen, zodat we minder afhankelijk worden van import. Nieuw is niet noodzakelijk beter, maar ook niet noodzakelijk slechter. En van lupine kan men zeer gezonde producten maken, ook en vooral, industrieel.

Hapjes

Hapjes, zoals in meze en tapas zijn ook nog steeds in opmars. Er wordt duidelijk meer en meer hartig gesnoept. Zoete hapjes worden stilaan ook wat minder zoet en krijgen meer smaak. Ook de artificiële zoetmiddelen zijn stilaan aan een neerwaartse spiraal begonnen. Het suikergehalte van hartige sauzen zoals ketchup en mayonaise, boterham beleg zoals slaatjes volgt dat nog niet echt, maar de evolutie is onmiskenbaar.

Light is out

Light producten lijken de top van de curve bereikt te hebben. De focus van de reclame makers is eerder verschoven naar gezond, alhoewel dat door EU reglementering niet makkelijk is. Het aantal "light" producten in de reclame is afgenomen. Ze hebben het in ’t verleden dan ook een beetje te gek gemaakt. Wat te denken van "light" auto’s en shampoo?

Veggie is out

Vegetarisme van het ongeïnformeerde maar militante soort is out. Er is een groeiend besef bij vegetariërs dat de miltante boodschap "vlees is slecht" op z’n minst een beetje moet genuanceerd worden wil men meer mensen overtuigen. Daardoor zien we meer acties zoals vleesloze dagen op school en een groeiend besef bij de vleeseters dat we veel te veel vlees eten. Dit voert tot een patroon waarbij men minder, maar beter vlees en betere vis gaat eten. "Beter" moet hier gezien worden als verantwoorde vis die niet tot een bedreigde soort behoort en vlees van dieren die niet industrieel opgefokt en afgeslacht worden. Tegelijk is de opmars van de "veggie burger" een beetje aan het afronden. Bij de veggie consument groeit blijkbaar ook het besef dat veggie burgers in nogal wat gevallen mogen gezien worden als industrieel veevoer.

Trends

Wilde voeding

Een duidelijke trend is het eten van wilde planten, vruchten en dieren. Het beantwoord aan een romantisch gevoel dat het verleden wil koesteren. En mogelijk zijn de mensen die er zich aan wagen ook op zoek naar kennis en originele, onverbasterde smaken. Doordat het echter niet voor iedereen kan, er is immers veel te weinig natuur om iedereen te voorzien, zal dit een langzaamaan verdwijnend randverschijnsel blijven.

Stadstuinen

Stadstuinen, balkon- en dak moestuinen, zelfs hangende tuintjes voor het venster zijn in. Mensen willen ook meer zelfgekweekte kruiden, groenten en paddenstoelen. Net als wilde voeding, is dit een teken van een groeiend ongemak met wat de industrie met onze voeding uitricht. En het is ook een teken van een toenemende afwijzing van de globalisering.

Zelfgemaakte conserven

Zowel het zelf maken van jam, kastanjepuree als het zelf inmaken van groenten zijn in de mode. Er worden terug weckpotten en steriliseerketels aangeboden. Enkele jaren terug kon je die alleen op de rommelmarkt vinden.

Andere granen

Alternatieve granen zoals spelt, teff en quinoa zijn nog steeds aan een opmars bezig. Dit is echter meer een mode, vooral omdat nogal wat mensen denken dat gluten slecht zijn en ze niet begrijpen dat gluten alleen een probleem zijn voor wie aan coeliakie lijdt.

Alles gerookt

Het roken van vis en vlees is een heel oude bewaarmethode. Maar blijkbaar is het nu in de mode om zowat alles proberen te roken. Van melk over pudding, kaas, mosselen, oesters, asperges, zout... Je kan het niet zo gek bedenken of er is wel een chef die ’t probeert. Tot de consument doorkrijgt dat het niet zo gezond is. Traditionele gerookte producten zijn over ’t algemeen vet en geschikt om te roken. Melk is dat niet.

Nota 25/2/2014
De link naar Cavi•Art en aanverwanten is verwijderd. De consument moest deze dure ersatz niet en de producenten hebben deze producten dan ook al in 2012 van de markt gehaald. We hebben dus geen artikel meer over Cavi•Art.

1 Bericht

Dit artikel beantwoorden