Homepagina > Je bent wat je eet > Natuurlijke voedingscomponenten > Vitaminen > Vitamine A

Vitamine A

zaterdag 15 mei 2004, door wim

Het voorproduct (pro-vitamine) van vitamine A is Bèta-caroteen (E160), C40H56, een oranje kleurstof die veel in worteltjes voorkomt. Vitamine A zelf is Retinol, of C20H30O. Vitamine A is alleen in vet oplosbaar.

Retinol wordt waarschijnlijk door oxidatieve splitsing van het caroteen in de dunne darm gevormd. Bètacaroteen is een antioxidant en heeft ook kankerbestrijdende eigenschappen. Vitamine A heeft een beschermende werking ten opzichte van epitheel. De werking ervan is essentieel voor de vorming van bloedcapillairen. Daar waar de meeste cellen afgebroken worden en een voortdurend vervangen van cellen nodig is, komt een gebrek aan dit vitamine het eerst aan het licht. Bij onvoldoende capillairen vorming ontstaat een ophoping van afbraakproducten die kunnen tot voedsel dienen voor binnendringende bacteriën. Er ontstaan zo ernstige, vaak dodelijke etteringen. Tengevolge van een netvliesstoornis van het oog ontstaat nachtblindheid.

Eigenschappen

- Bètacaroteen heeft kankerbestrijdende en voorkomende eigenschappen
- Vitamine A voorkomt en behandelt huidproblemen en veroudering van de huid
- Verbetert het zicht en voorkomt nachtblindheid
- Verbetert het herstellend vermogen van het lichaam
- Stimuleert de groei van sterke botten, haar tanden, huid en tandvlees
- Helpt bij een te snel werkende schildklier

Symptomen bij een tekort

- Nachtblindheid
- Aanhoudende hoofdpijnen
- Verminderde weerstand tegen infecties (vooral van de luchtwegen)
- Huidproblemen
- Droog, breekbaar haar
- Nierstenen

Giftigheid

Een teveel aan retinol is giftig en mag niet gebruikt worden door zwangere vrouwen. Bètacaroteen is niet giftig en men acht dit vitamine veilig voor volwassenen en kinderen.

Dosering

De aanbevolen dagelijkse hoeveelheid aan vitamine A is 0,8 mg. Mensen met specifieke behoeften (na ziekte, bij infecties of diabetes) hebben een hogere hoeveelheid nodig dan de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid. De maximale veilige dosis per dag is 3 mg.

De aanbevolen dagelijks benodigde hoeveelheid bèta-caroteen is 2 tot 6 mg, bij zwangerschap meer. De maximale veilige dosis per dag is 25 mg.

Natuurlijke bronnen

Vitamine A

- lever
- visolie
- levertraan
- palmolie
- boter
- eidooier

Bèta-caroteen

- bladgroenten
- wortelen en andere oranje groenten zoals pompoen

Dit artikel beantwoorden