Homepagina > Je bent wat je eet > Natuurlijke voedingscomponenten > Vitaminen > Vitamine D complex

Vitamine D complex

zaterdag 15 mei 2004, door wim

Er zijn twee vormen van vitamine D, Vitamine D3 of Cholecaliferol, C27H44O en vitamine D2 of Ergocalciferol, C28H44O, beide zijn in vet oplosbaar.

Vitamine D3 wordt in je lichaam gevormd uit cholesterol onder invloed van ultraviolet licht.

Vitamine D2 wordt ook uit cholesterol gevormd, maar via een andere route en het is plantaardig.

Vitamine D2 en D3 hebben biologisch dezelfde werking. Daarom wordt vitamine D2 ook vaak gebruikt als voedingssupplement.

Vitamine D is eigenlijk een hormoon. Het is als vitamine D nog niet actief. Het wordt actief gemaakt door verdere metabolische processen: eerst in de lever en daarna in de nieren. Het hier gevormde hormoon heet 1,25-dihydroxycholecalciferol of 1,25(OH)2D. Dit hormoon zorgt ervoor dat calcium en fosfaat beter opgenomen kunnen worden in het bloed.

Voor de ontwikkeling van het skelet is vitamine D noodzakelijk. Gebrek aan vitamine D leidt tot verschillende rachitische veranderingen van het skelet. Bepalend voor het ontstaan van schade is gelijktijdig gebrek aan andere vitaminen (C, B enz.).

Een overmaat aan vitamine D kan schadelijk werken en leiden tot hypervitaminose. Hormonen en dus ook 1,25-dihydroxycholecalciferol komen in lage concentraties voor in het bloed, dit verklaart ook waarom we maar weinig (5 microgram) vitamine D nodig hebben in onze dagelijkse voeding.

Eigenschappen

- Beschermt tegen osteoporose
- Kan helpen bij de behandeling van psoriasis
- Versterkt het immuunsysteem
- Kan helpen kanker te voorkomen
- Noodzakelijk voor sterke tanden en botten

Symptomen bij een tekort

- Rachitis (Engelse ziekte)
- Pijn in de botten
- Spierslapte en spierkramp
- Osteoporose

Voorzichtig en giftigheid

Vitamine D is het meest giftig van alle vitaminen en leidt tot misselijkheid, braken, hoofdpijn, depressiviteit en nog andere symptomen.

Dosering

De aanbevolen dagelijkse hoeveelheid van dit vitamine is 0,005 mg (= 5 microgram). De maximale veilige dosis is 0,01 mg (= 10 microgram) per dag.

Natuurlijke bronnen

- vette vis
- visolie
- levertraan
- gist
- bladgroenten
- vlees
- zuivel

Dit artikel beantwoorden